Kleurgebruik in CD-mappen

The place where dj's talk!

Moderator: Dj2Dj Hoofdmoderator

Kleurgebruik in CD-mappen

Berichtdoor Blezz op 04 Feb 2010, 12:36

Ik ben deze week al m'n CD-mappen aan het herordenen en re-organisen. Nu ben ik van plan om met "kleuren" te werken.

Ik denk momenteel aan 4 opties:

1) Ik werk met een paar kleuren en maak zo een onderverdeling (bvb rood = dikke bom, groen = opwarm, etc)
2) Ik werk met een paar kleuren en werk via genre (rood = house/elektro, groen = rnb, oranje = rock, etc)
3) Ik werk met een paar kleuren en werk via tempo (rond 100 bpm = rood, rond 125 = groen, etc)
4) Ik werk met één kleur en duid gewoon alle "draaibaar stuff" aan

Wat denken jullie? Hoe doen jullie het?

Thx!
Blezz
Wannabe Dj
Wannabe Dj

Re: Kleurgebruik in CD-mappen

Berichtdoor DJ Smilfit op 04 Feb 2010, 16:01

Ik duid nadat een cd ongeveer 1 à 2 jaar oud is met geel aan welke platen nog regelmatig draaibaar zijn. De echte bommen die het op bijna elk feestje goed doen duid ik aan met roze. Ik gebruik fluo stiften. 't nadeel van die kleurtjes is dat je met blacklight of rood licht amper nog iets van de letters kan lezen (zonder kleur soms ook moeilijk hoor).
Ik heb voornamelijk verzamel-cd's en na een paar maanden zijn de meeste nummertjes al onbruikbaar geworden. Dus deze methode is heel geschikt voor mij. Sorteren per genre deed ik, maar daar ben ik mee gestopt. Vele nummers zijn niet in hokjes te passen.
Gebruikers-avatar
DJ Smilfit
Weekly Guest Dj
Weekly Guest Dj

Berichtdoor DJ Koma.be op 04 Feb 2010, 17:20

Hmm

Interesant systeem Smilfit. Ik zou ook eens mijn mappen herschikken omdat alles door elkaar ligt.

Nu heb ik ook altijd per genre gedaan maar met compilaties is dit niet altijd mogelijk.

Jij duid gewoon de CD's aan waar min 1 bruikbaar nummer is met een kleur of ?
DJ Koma.be
http://www.djkoma.be

Radio DJ op Maxha.
http://www.maxha.be
DJ Koma.be
Bedroom Dj
Bedroom Dj

Berichtdoor edwin op 04 Feb 2010, 19:36

je kan ook organiseren naargelang je key, dus je toonhoogtes
;)
Gebruikers-avatar
edwin
Resident
Resident

Berichtdoor DJ Koma.be op 04 Feb 2010, 19:46

Mjah

Tis dat per genre soms moeilijk is

Maar van tempo ofzo is ook moeilijk als je veel compilatie CD's hebt ( en dat heb ik veel ) dus die tempo is verschillend per CD en in die CD ook nog eens

Iemand tips ?
DJ Koma.be
http://www.djkoma.be

Radio DJ op Maxha.
http://www.maxha.be
DJ Koma.be
Bedroom Dj
Bedroom Dj

Berichtdoor FredNova op 04 Feb 2010, 22:45

Blezz schreef:1) Ik werk met een paar kleuren en maak zo een onderverdeling (bvb rood = dikke bom, groen = opwarm, etc)
2) Ik werk met een paar kleuren en werk via genre (rood = house/elektro, groen = rnb, oranje = rock, etc)

ik werk al jaren met een combinatie van deze twee opties ;-)
Gebruikers-avatar
FredNova
Resident
Resident

Berichtdoor DJ Smilfit op 07 Feb 2010, 15:00

DJ Koma.be schreef:Hmm
Jij duid gewoon de CD's aan waar min 1 bruikbaar nummer is met een kleur of ?

Ik duid in de tracklist aan welke nummers frequent bruikbaar zijn.
Gebruikers-avatar
DJ Smilfit
Weekly Guest Dj
Weekly Guest Dj

Berichtdoor dacuba op 07 Feb 2010, 17:17

Zo doe ik het: http://www.mediafire.com/?mqktgjononx (http://download668.mediafire.com/5w2snn ... teerd_.xls)

Groen zou dan de wat rustigere house zijn, rood richting fidget, zwart = acapella, roze is iets fellere electro-house, licht groen is meer gericht naar tek-house en bordeaux is progressive ;)
dacuba
Monthly Guest Dj
Monthly Guest Dj

Berichtdoor edwin op 07 Feb 2010, 19:52

FredNova schreef:
Blezz schreef:1) Ik werk met een paar kleuren en maak zo een onderverdeling (bvb rood = dikke bom, groen = opwarm, etc)

ik werk al jaren met een combinatie van deze twee opties ;-)

gij kleurde al veel te graag in de kleuterklas gij :P
Gebruikers-avatar
edwin
Resident
Resident

Berichtdoor discovideo op 08 Feb 2010, 02:43

Ik weet nie, het lijkt mij allemaal een beetje omslachtig. Ik vind dat je zowiso uit het hoofd moet weten welke plaat moet volgen, op welke cd die staat, en ongeacht het hoesuitzicht.
discovideo
Wannabe Dj
Wannabe Dj

Berichtdoor Glexx op 08 Feb 2010, 02:58

discovideo schreef:Ik weet nie, het lijkt mij allemaal een beetje omslachtig. Ik vind dat je zowiso uit het hoofd moet weten welke plaat moet volgen, op welke cd die staat, en ongeacht het hoesuitzicht.

Zever naar mijn mening.. Het is toch leuker als je door je cd's aan het bladeren bent en je een plaatje tegenkomt dat je al een tijdje niet meer gedraaid hebt, waar je anders misschien nooit aan had gedacht om op te leggen.
Gebruikers-avatar
Glexx
Bedroom Dj
Bedroom Dj

Berichtdoor discovideo op 08 Feb 2010, 12:56

Glexx schreef:
discovideo schreef:Ik weet nie, het lijkt mij allemaal een beetje omslachtig. Ik vind dat je zowiso uit het hoofd moet weten welke plaat moet volgen, op welke cd die staat, en ongeacht het hoesuitzicht.

Zever naar mijn mening.. Het is toch leuker als je door je cd's aan het bladeren bent en je een plaatje tegenkomt dat je al een tijdje niet meer gedraaid hebt, waar je anders misschien nooit aan had gedacht om op te leggen.

Platen die een tijd niet opgelegen hebben, waar je nooit aan gedacht hebt, zijn imho slechte platen voor de dansvloer. Ik kan mij geen act op ilovetechno bv voorstellen waarbij de dj niet 90% op voorhand weet wat ie voor set gaat draaien.
discovideo
Wannabe Dj
Wannabe Dj

Berichtdoor Glexx op 08 Feb 2010, 13:26

discovideo schreef:
Glexx schreef:

Platen die een tijd niet opgelegen hebben, waar je nooit aan gedacht hebt, zijn imho slechte platen voor de dansvloer. Ik kan mij geen act op ilovetechno bv voorstellen waarbij de dj niet 90% op voorhand weet wat ie voor set gaat draaien.

Jij en ik moeten nog altijd niet op ILT draaien. Op ILT komt het publiek voor de dj's, die dj's hoeven zich dan ook niet al te veel aan te passen aan hun publiek en zullen inderdaad op voorhand min of meer wel weten welke platen ze willen draaien. Maar als dj in de lokale discotheek of danscafé moet je rekening houden met wat je publiek wil horen. Als je dan op voorhand 90% van je set al wil vastleggen, dan zal dit vroeg of laat wel eens voor een domper op de sfeer zorgen. Ik heb uiteraard ook wel een idee van dat of dat wil ik draaien, maar eens de avond begonnen is loopt toch alles vanzelf en kies ik op de moment zelf welke muziek ik draaien wil.
Gebruikers-avatar
Glexx
Bedroom Dj
Bedroom Dj

Berichtdoor discovideo op 08 Feb 2010, 15:11

Je kunt misschien ook je cd-kist in vakken/rijen opdelen: vak 1- house, vak 2 - rock.
Of gewoon verschillende cd-bladermappen, mocht je die gebruiken.
Je hebt wel gelijk, je wilt het ordelijk houden. Ik zelf hou van easy, very easy, compact, lean & mean wat gear betreft...ik moet uiteindelijk "niets" doen, indien ik dit wil. Mijn set draait, 100% met perfecte overgangen, terwijl ik even goed iets kan gaan eten in een restaurant in de buurt, maar da's natuurlijk geen presence.
discovideo
Wannabe Dj
Wannabe Dj

Berichtdoor TheFluff op 04 Mrt 2010, 14:31

Da's niemer DJ'en eh dat. :-[
Kunnen de klanten evengoed zelf nen iTunes opzetten.

Ik heb eigenlijk niks qua ordening van CD's aangezien ik meestal toch alleen maar thuis draai. En op locatie weet ik wel nog waar wat staat, of brand ik speciaal voor de gelegenheid een setje cd's met "dingen die ik zeker wil gedraaid hebben". (ja ik koop m'n muziek legaal aan ;) Moest er ff bij ;))
En nu ga'k overschakelen op Traktor, dus dan zie ik alle muziek ook in een oogopslag :)
TheFluff
Monthly Guest Dj
Monthly Guest Dj

Berichtdoor Avalonn op 11 Mei 2010, 08:23

Jaja, spam is all around ::)
Gebruikers-avatar
Avalonn
Bedroom Dj
Bedroom Dj

Berichtdoor dj tim v op 11 Mei 2010, 08:26

Voordat ik met traktor draaide deed ik het zo.
Nu heb ik verschillende playlists in traktor gemaakt: bom, warm-up, fout, 90's, retro, r&b, ... werkt super als allrounder
www.djtimv.be| Resident @ La Barraca
Gebruikers-avatar
dj tim v
Bedroom Dj
Bedroom Dj

Berichtdoor bouq op 16 Mei 2010, 22:08

discovideo schreef:ik moet uiteindelijk "niets" doen, indien ik dit wil. Mijn set draait, 100% met perfecte overgangen,

zweten moet ge doen!! afzien!! gelijk iedereen
altijd perfecte overgangen.. not done!! ik vind een klein foutje met de daarbijhorende correctie net iets hebben, een dj is een mens.. geen computer

verder .. wanneer ik plaatjes meeneem (aangezien ik niet met cd draai) > hoe meer door elkaar dat het steekt, hoe liever
dan ben ik verplicht eens iets anders te doen omdat ik een bepaalde plaat die daar toch zo goed zou achter passen niet vind ;-)
Gebruikers-avatar
bouq
Weekly Guest Dj
Weekly Guest Dj

Terug naar General