Twee jaar later veranderde ik van richting op school en leerde ik iemand kennen die thuis en op feestjes draaiden. Dj Derby heette die kerel, hij was eens op dj's@home gekomen op TMF. Ik wou toen altijd al iets meer doen met die muziek dan puur beluisteren en na het zien van die video was ik verkocht: mixen was het wat ik wou doen!
Dan ben ik meer cd's gaan kopen, danceprogramma's op radiozenders beluisterd en zo leerde ik heel wat meer muziek kennen. Via Radio Galaxy, een plaatselijke radiozender toen in het Waasland, maakte ik kennis met retro, tot op de dag van vandaag nog steeds m'n favoriet genre.
Toen ik dan naar de hogeschool ging, begon ik te mixen met Traktor DJ Studio 2. Zo leerde ik stapje voor stapje de mixtechniek kennen en het jargon. Ondertussen volgde ik nog steeds de evolutie in de muziekscene. Mijn main styles waren en zijn trouwens nog steeds retro en trance.
Nadat ik afgestudeerd was, werd het dan eindelijk tijd voor m'n eigen gear. Ik wist nu zeker dat dit geen bevlieging was en het de investering zeker waard zou zijn. Achteraf bekeken is dat zeker geen slechte tactiek geweest: je kunt eerst rustig kennis maken met alle soorten muziek, de opbouw van nummers leren kennen en later kan je je dan gaan focussen op de mixtechniek en de technische kant van de zaak. Voordeel is ook dat je langer kunt sparen en in één keer kwaliteitsvolle apparatuur kunt kopen. Ik had dan ook besloten om toch met vinyl te mixen (mijn eerste gedacht was cd), maar omdat ik vinyls te duur vond/vindt, ben ik me dan op de tweedehandsmarkt begeven. Ik heb daar geen spijt van, want de meeste van m'n vinyls zijn nog zo goed als nieuw voor de helft van de nieuwprijs.
De grootste verrassing voor mij moest echter nog komen. Toen ik m'n gear had geïnstalleerd, had ik enkele uurtjes later mijn eerste plaat gebeatmixt! Komt het omdat ik zo gedreven was? Omdat ik zoveel jaren enkel naar muziek aandachtig had geluisterd en ik de structuur en het ritme me zo eigen had gemaakt? Ik weet het nog steeds niet, gelieve het me te zeggen als jullie het weten. Mss heb ik wel gewoon talent

We zijn nu een maand verder en ook de phasematching begint al aardig te lukken. Helaas wordt er maar weinig retro en trance meer gedraaid en ben ik begonnen met het zoeken van enkele jumpplaten die wellicht later zullen uitgroeien tot retroklassiekers. Ik ga me wel mogen haasten, want binnen 2 maanden draai ik m'n eigen set op een event in m'n thuisstad Sint-Niklaas. Ik kan alvast beginnen oefenen...
http://www.discogs.com/user/wimvd/
Binnenkort meer info over het event!