effectenbox

Digitaal of oldskool, turntablism, ... alles over Dj gear!

Moderator: Dj2Dj Hoofdmoderator

effectenbox

Berichtdoor smetje op 30 Jul 2010, 01:47

beste dj'ers
ik ben opzoek naar een effectenbox
maar zou graag meer weten over die effectenbox van
swedish house mafia die in de clipje voor komt
wie kan er mij bij helpen ?
of eventueel een gelijkaardige aanbevelen
vdg
smetje
Wannabe Dj
Wannabe Dj

Re: effectenbox

Berichtdoor Disco_Poelie op 30 Jul 2010, 09:43

Efkens clip opgezocht...

Hmm, ziet er wel vet uit, maar ik ken de controller/synth niet. Redelijk grote kans dat dat zelfs gewoon een dingetje is dat niks doet, maar gewoon als prop dient in de clip. Doe eens een Regike, zeg maar ;D

Maareuh, efkens een paar dingen op een rijtje zetten:
* Je hebt synthesizers en effectors. Een effector (FX) neemt een inkomend audiosignaal en gaat dat vervormen (een echo, beatmasher, reverb, flanger, etc etc zijn allemaal FX). Je hebt ook synthesizers: deze dingen maken zelf hun geluid, op basis van een golf (blok, zaag, sinus) van een bepaalde frequentie (de noot die je speelt op het ingebouwde keyboard of via MIDI), en gaan dan die golf verder bewerken met een aantal ingebouwde effecten.

Daarnaast bestaan die dingen uiteraard ook in software vorm. Je laad een DSP in je producing software, ofwel zit een bepaald effect gewoon in je DJ programma (zoals Traktor). En om niet lullig te moeten staan duwen op je muisknop of toetsenbord zijn er MIDI controllers op de markt gebracht: in plaats van de vorm van een piano-toetsenbord hebben deze de vorm aangenomen van drumpads, effectenbakken, of synthesizers, met de bedoeling om de softwarevariant aan te sturen alsof het hardware was. Als dat toestel uit de clip van 'One' al echt bestaat, dan hoort het 9 kansen op 10 in deze categorie thuis (let op de USB aansluiting), en sturen ze waarschijnlijk een Ableton Live set aan. Allee, waarschijnlijk zijn ze gewoon op zijn regi's aant doen alsof, maar Daft punk hun Alive tour was hetzelfde idee, en dat was echt ;) Maar als je dat doet is het toch wel meer dan op wat knoppen duwen op goed gevoel... Die Ableton Live set daar steekt werk in (je moet een plaat producen zeg maar), en je stuurt met je controller enkel onderdelen daarvan aan, om toch iets live te kunnen doen.

Nu goed, back to the real world. paar vraagjes: wat doe je, producen of draaien? En draai je met CDs, platen, of misschien wel via de laptop? Traktor? VDJ? PCDJ? Dan kunnen we op basis daarvan een duwtje in de goede richting geven...
Disco_Poelie
Resident
Resident

Berichtdoor smetje op 30 Jul 2010, 11:02

merci voor den uitleg he
ik draai beide maar ni prof gwn ama
ma heb ier een dfx 69 staan ma das toch ni da vind ik
sommige vinden dat goed ma ik vind dat beter kan
smetje
Wannabe Dj
Wannabe Dj

Berichtdoor davitch op 30 Jul 2010, 11:23

dat is geen effectbox ... dat is de OP-1 ... http://www.teenageengineering.com/products/op-1/
davitch
Weekly Guest Dj
Weekly Guest Dj

Berichtdoor smetje op 30 Jul 2010, 11:30

thx davitch
ja kwist zelf ni oe en wa daarom dak effectbox gezet em nu weet ik wa et is ma tis wel de max van een speeltje
zo te zien ke zien wa de prijs is hehe
smetje
Wannabe Dj
Wannabe Dj

Berichtdoor Disco_Poelie op 30 Jul 2010, 12:03

Cool, zou SHM zo een dingske gekregen hebben na opname van de clip? :D Wat een reclame :p

Das dus nen synthesizer, en ik weet niet of dat echt de ideale toevoeging is aan een DJ set... Tenzij ge wat bedreven zijt in melodietjes naspelen en dat ook nog effectief weet te combineren met je DJ set... Alles is mogelijk uiteraard, maar met ne synthesizer legt ge de lat wel heel hoog...

Hebt ge eigenlijk al aan overstappen naar Traktor en consoorten gedacht? Want er is veel meer mogelijk dan gewoon een statisch effectje (zoals op nen DJM, of in een losse effectenbak zoals die behringer). CD spelers hebben ook hotcue's en loops ed.. Maar echter één beperking, en dat is de tijd die ge verkwanselt aan platen te beatmatchen (vooral als dat er meer dan 2 worden, 3 of 4 bijvoorbeeld), en dan is Traktor (vooral door zijn sync knop die tijd voor meer truukjes vrijmaakt) wel leuk speelgoed. Google eens op Ean Golden, en kwijl op wat die man allemaal getrokken krijgt met Traktor.

(Effe voor de goede orde: ik ben hier NIET aant promoten dat beatmatchen nutteloos is e! Maar soms kunt ge met uwe tijd sjiekere dingen doen dan enkel beatmatchen...)

Voor de rest kan ik hier het standaardlijstje aframmelen van Pioneer EFX-1, dat toestel van Korg, die filterbak van Rodec/Sherman en vele anderen, maar ge kunt alleen maar uw inkomend signaal processen, en ik weet niet of die dingen dan nog veel meer kunnen dan uwe Behringer. Het zal misschien iets zuiverder klinken, but that's it.
Disco_Poelie
Resident
Resident

Berichtdoor davitch op 30 Jul 2010, 12:21

Disco_Poelie schreef:(Effe voor de goede orde: ik ben hier NIET aant promoten dat beatmatchen nutteloos is e! Maar soms kunt ge met uwe tijd sjiekere dingen doen dan enkel beatmatchen...)

Niet vergeten dat vooral een doordachte mapping ervoor kan zorgen dat ge de meest maffe effectjes kunt genereren met een simpele druk op 1 of 2 knoppen.
davitch
Weekly Guest Dj
Weekly Guest Dj

Berichtdoor Disco_Poelie op 30 Jul 2010, 12:51

davitch schreef:
Disco_Poelie schreef:(Effe voor de goede orde: ik ben hier NIET aant promoten dat beatmatchen nutteloos is e! Maar soms kunt ge met uwe tijd sjiekere dingen doen dan enkel beatmatchen...)

Niet vergeten dat vooral een doordachte mapping ervoor kan zorgen dat ge de meest maffe effectjes kunt genereren met een simpele druk op 1 of 2 knoppen.

Was ik die vergeten? Shame on me! :3

Nee, maar voor een simpel effectje ga ik ook niet autosyncen. Voor de acapellas die ik misbruik met hotcue's op deck 3 en 4 wél.
Disco_Poelie
Resident
Resident

Berichtdoor smetje op 31 Jul 2010, 14:07

weet iemand de prijs voor den op-1
vind die nergens
smetje
Wannabe Dj
Wannabe Dj

Berichtdoor davitch op 31 Jul 2010, 16:10

lees de website konijntje ... The price will be set when it’s time for release.
davitch
Weekly Guest Dj
Weekly Guest Dj

Berichtdoor smetje op 31 Jul 2010, 16:47

ja had ik gelezen ja ma moet toch ergens een richtprijs te vinden zijn he
zoals bij alles
smetje
Wannabe Dj
Wannabe Dj

Berichtdoor DJefke op 01 Aug 2010, 10:39

Dan hebt ge niet goed gelezen: als er staat dat er ne prijs zal bepaald worden wanneer het spel ook effectief uitkomt, dan gade gene richtprijs kunnen vinden.
Mijn thuis is waar mijn Technics staat
Gent: Dorpje ergens over 't water in de Vlaanders. Doet voornamelijk dienst als parking voor wie naar tStad wilt komen.
Gebruikers-avatar
DJefke
Resident
Resident

Berichtdoor Disco_Poelie op 01 Aug 2010, 15:09

smetje schreef:ja had ik gelezen ja ma moet toch ergens een richtprijs te vinden zijn he
zoals bij alles

Op dit moment gade gij enkel geruchten vinden. Maar die geruchten die durven nogal rap de helft schelen. Das met nieuwe gear van Pioneer of iets dergelijke toch ook steeds. Of van die nieuwe Traktor controller: ik lees ergens tussen de reacties op de blog van djtechtools 800 dollar. Maar ik vind gene enkele website of blog die me dat kan bevestigen. Prijs kan dus vlotjes tussen de 300 en 2000 schommelen, afhankelijk van hoe duur NI zijn merknaam inschat, en hoeveel toestellen ze denken te verkopen.
Disco_Poelie
Resident
Resident

Terug naar Dj Gear